Hoe bouw je een sterk merk?
Het bouwen van een merk: waar moet je allemaal op letten? En hoe doe je dat eigenlijk? In dit artikel willen we je daar meer over vertellen aan de hand van voorbeelden, tips en nuttige informatie.
Zoals NRC (door Marloes Halmans) zo goed omschreef: “bouw geen bedrijf, bouw een merk”. Voor sommige bedrijven en ondernemers kan het lastig zijn om op te vallen. Er zijn bedrijven in verschillende branches die ongeveer hetzelfde aanbieden en het kan moeilijk zijn om je te onderscheiden op de huidige markt. Het bouwen van een merk brengt vele voordelen met zich mee. Om te beginnen creëer je trouwe volgers. Mensen die jou volgen om jouw manier van werken, diensten/producten en benadering.
Werk toekomstbestendig
Het is belangrijk om bij jouw uitingen, communicatie en bedrijfsvoering te werken met oog op de toekomst. Een merk draagt hieraan bij, dus zorg voor een sterke merkbeleving. Je wil fans creëren: fans van jouw dienst of product. Ben je startend ondernemer en heb je voor ogen wat voor een bedrijf je precies wil starten? Neem dan eerst een stap terug en kijk kritisch naar jouw merkbeleving. Hoe werk jij aan jouw merkbeleving? Waar sta je precies voor?
Creëer herkenbare content
In welke branche je ook functioneert, een belangrijk onderdeel van merkbeleving is herkenbare content. Een mooi voorbeeld hiervan is Bas Smit. Waar hij voorheen vooral bekend was als ‘de man van Nicolette van Dam’, is hij nu vooral herkenbaar door zijn sterke formats voor zijn volgers, zijn manier van communiceren, maar vooral ook zijn ondernemerschap. De poll ‘father or bought her?’, het spotten van influencers tot aan de Bas Smit t-shirts en kerstballen voor het goede doel. In de kersteditie van de Quote was te lezen hoe Bas zich vooral bezighoudt met het investeren in jonge bedrijven en jong talent. Door zijn naam, kennis en de beleving te koppelen aan een product, werkt hij hiermee toe naar een groter geheel. Work hard. Make it happen.
Werk in categorieën
Uiteraard zijn er nog meer mooie voorbeelden van merkbeleving, maar waar we nu vooral op in willen gaan is waar je mee kunt beginnen. Een tip is om alles uit te werken in categorieën (geldt voor elk bedrijf in iedere branche). Verdeel de content die jij maakt in categorieën en maak dit herkenbaar voor jouw publiek. Herkenbaarheid op social media is daar een belangrijk onderdeel van, maar ook als het gaat om fysieke winkels is het cruciaal om te zorgen voor één lijn hierin. Denk aan de visuele communicatie, jullie manier van werken en houding tegenover de klanten. Wees persoonlijk en authentiek!
Werk aan sterke samenwerkingen
Een sterke merkbeleving wordt nog meer opgebouwd door middel van een sterke samenwerking. Let wel op: een samenwerking kan het maken, maar ook schaden! Zorg dus voor de juiste match met jouw bedrijf. Door de juiste verbinding te omarmen werk je samen aan een groter doel, zoals een campagne met duidelijke doelstellingen. Bedrijven uit verschillende branches die elkaar op bepaalde gebieden kunnen ondersteunen of juist directe concullega’s. Of denk bijvoorbeeld aan het inzetten van influencer marketing voor jouw bedrijf? Er zijn hierin ontzettend veel mogelijkheden en hier helpt Social Media Nederland je uiteraard graag bij. ;-)
Social Media Nederland bouwt aan sterke campagnes en samenwerkingen, wat bijdraagt aan de merkbeleving van een bedrijf. Het creëren van content, het beheren van de socials, social advertising en ga zo maar door. Alles draagt bij aan jouw merk! Laten we samen verder bouwen. Stuur ons gerust een e-mail naar
hello@socialmedianederland.nl.
Bronnen:
- https://www.nrc.nl/advertentie/carriere/bouw-geen-bedrijf-bouw-een-merk
- https://www.frankwatching.com/archive/2020/02/23/instagram-bas-smit/




